Zdroj: U.S. AIR NATIONAL GUARD

Americké letectvo najalo novou úklidovou četu, vedou ji roboty

Americké letectvo představilo robotický systém, který využívá k mytí stíhaček F-16. Autonomní mycí systém je stavebním kamenem koncepce, kterou by potenciálně mohli využívat i pro jiné typy letadel.

Podle letectva zvládne robot hloubkové čištění F-16 za pouhou hodinu, což je významná výhoda oproti lidským technikům. Jak informuje server The Drive, obvykle údržba trvala dva dny a zaměstnala tři až čtyři lidi. Vojáci na rozdíl od robota museli používat hadice, kartáče a kbelíky s mýdlovou vodou.

Nový robot byl naprogramován a testován v rámci inovační iniciativy AFWERX. Jde o technologický inkubátor, který letectvo založilo v roce 2017. V tomto případě pochází technologie pro automatizovanou robo-myčku z dílny texaské firmy Wilder Systems.

Stíhačky letectvo obvykle umývá každých 180 dní. Čištění odstraní veškeré nahromaděné nečistoty a špínu, které přispívají k rychlejšímu opotřebení. Pokud tento druh úlomků není řádně odstraněn, může způsobit korozi letadla a napadnout kovovou spodní konstrukci i části hliníkového rámu.

Robotický čistič může nabídnout účinnější způsob ošetření trysek ve srovnání s tradičním drhnutím. Čisticí robot zvládá pracovat i v noci, což údržbářům a mechanikům ušetřit hodně času.

Řešení ve skutečnosti využívá technologii dříve vyvinutou pro robotické vrtání při výrobě komerčních letadel. Ve Wilder Systems přeměnili ale tyto komponenty a subsystémy na robo-myčku. Hlavní změny zahrnovaly vývoj a přidání koncových efektorů robotů, které zajišťují postřik vodou a mýdlem, hydroizolaci samotných robotů a dráhu pohybu, která se odvíjí od typu zrovna čištěného letadla.

Mimo jiné společnost zkoumá potenciál použití stejného typu robotů k provádění úloh údržby letadel, jako jsou kontrolní práce či procesy odbarvení a přelakování.

Automatizace procesu umožní o 150 letů navíc

Pokud vše půjde podle plánu, nejenže roboty zajistí vyšší kvalitu mytí, větší flexibilitu a bezpečnější pracovní prostředí pro personál, ale účinky budou znát i na letové linii. Firma odhaduje, že zavedení automatizovaného systému by mohlo ročně přidat až 150 bojových letů a umožnit kvalifikaci dalších dvou pilotů.

Není to poprvé, co automatizace slibuje zlepšení dostupnosti a kontroly kvality ve vzdušných silách. Automatizované regály pro stíhačky F-22 Raptor jsou dalším skvělým příkladem tohoto druhu military robotizace. Používání robotů místo lidské práce také představuje pro americké letectvo příležitost, jak řešit přetrvávající nedostatek poddůstojnického personálu.

Pokud se nemusí údržbě letadel věnovat neustále řada lidí, mohou se soustředit na úkony, které se bez lidského zásahu stále neobejdou.



Další články k tématu: Aktuality