Zdroj: Pixabay

Během lockdownu narostl trh se spotřební robotikou až na 213 miliard korun

Lidé tráví více času doma a jsou ochotnější investovat do zařízení usnadňujících jim práci i zvyšujících hygienické standardy. To jsou podle zjištění společnosti ABI Research hlavní důvody rostoucí poptávky po robotech k osobnímu užití.

Vyjádřeno konkrétněji řečí čísel, podle expertů analytické firmy narostl za loňský rok celkový objem trhu o celkem 9,5 miliardy korun (448 milionů dolarů). To je o 4,3 % více proti předpokladům stanovovaným ještě před vypuknutím pandemie.

Nutno podotknout ale, že efekt růstu se dostavil až v druhé polovině roku. Jeho počátek, spojený s prudkým rozšířením nemoci covid-19 v globálním měřítku, naopak zcela pochopitelně provázela nejistota z budoucnosti na straně zákazníků a s tím související propad poptávky.

V roce 2020 to byly dva trendy, které souběžně podněcovaly zájem o roboty určené pro domácnost,“ vysvětluje Jonathan Collins, vedoucí výzkumu chytré domácnosti v ABI Research. „Za prvé, rostl zájem zákazníků o robotické čističe, ten se ale dostavil také jako důsledek toho, že prodejci vyřešili řadu problémů způsobujících omezenou poptávku.

Za druhé, došlo k rozšíření kapacity výrobních linek, projevujícímu se v poklesu ceny výrobku, při zvýšení jeho funkční výkonnosti a čisticích schopností.“ Svou roli podle Collinse bezesporu sehrály i další technologické doplňky jako instalované kamery, používané HEPA filtry nebo UV sterilizační lampy.

Nejznatelněji se ale podle expertů ABI Research rok 2020 projeví na segmentu osobních a sociálních robotů. Nutnost se izolovat a řada omezení doléhají nejintenzivněji na ty nejzranitelnější – seniory a děti.

Vlivní hráči v oblasti sociální robotiky, jako jsou Softbank nebo SARA Robotics, posouvali hranice výzkumu a hledali partnery, kteří by jim pomohli zvýšit výrazně potenciál trhu už v průběhu roku 2020. Konkrétních výsledků se ale dočkáme až v letech následujících,“ je přesvědčený Collins.



Další články k tématu: Aktuality