Běloruský start-up vyvinul robotického baristu. V době koronaviru jde na dračku

Původně mělo jít hlavně o PR nástroj pro výrobce i několik zákazníků. V průběhu pandemie a hlavně jejích následku se ale z experimentální varianty robotické paže stal jeden z hlavních artiklů firmy Rozum Robotics.

Restaurace, kavárny a bary teď řeší problém s obsluhou – hledají ideálně takovou, která by nenakazila zákazníky a nevynutila si tak ekonomicky bolestivé uzavření podniku. Angažování robota se v této situaci pak jeví jako takřka ideální.

Pravda, kobot nazvaný Rozum Café vás neobslouží přímo na místě. Jak informuje web Robotics and Automation News, jde totiž o robotickou paži usazenou pevně za barem. Jinak ale z úkonů potřebných k přípravě různých druhů kávy zvládá v podstatě vše. Na nejsložitější proceduru mu prý stačí 2 minuty a 40 vteřin, což dle vyjádření výrobce eliminuje dlouhé fronty.

Stejně jako v případě řady pultů, jak to známe nyní, je i Rozum Café umístěn za zábranou z plexiskla. Neeliminuje se tím ovšem vliv zrádných virů a bacilů, ale nebezpečí, že by v přímé interakci s kobotem mohlo dojít k nějaké újmě na straně zákazníka.

Univerzální robotická paže

Původně šlo o kobota jménem PULSE – robotickou paži s dosahem 750 milimetrů a nosností až 6 kilo. Uplatnění našla především u výrobní linky, kde zvládá úkoly jako třídění, balení, přenášení předmětů a podobně.

Zdroj: Rozum Robotics

V roce 2019 ale ukrajinský řetězec pekáren zadal Rozum Rotics požadavek na vývoj automatického řešení pro jejich kavárny. Iniciační projekt vyvolal řadu pozitivních reakcí a motivoval běloruský start-up k další práci na prototypu, jejímž výsledkem byl Rozum Café.

S rostoucí poptávkou způsobenou požadavky vynucenými epidemií koronaviru se našli zákazníci už i v Rusku, Bělorusku a Saúdské Arábii. Na unikátní coffee pointy dnes můžete narazit například v kinech nebo prodejnách řetězců pekáren. Rozum Robotics navíc plánují svým produktem oslovit klienty v USA, Kanadě a západní Evropě.

V další verzi má běloruský start-up v úmyslu rozšířit menu, které robot nabízí, a hlavně přidat některé interaktivní prvky do jeho rozhraní, například ovládání hlasem. Tak kdo ví, třeba si jednou se svým robotickým baristou popovídáte. Jeho současné schopnosti a výkon můžete zhodnotit v následujícím videu:



Další články k tématu: Aktuality