BOJ S KORONAVIREM: Kdy jindy než teď přemýšlet o digitalizaci firmy

Současnou situaci bych přirovnal k závodům formule 1, když na trať vjede vodicí vůz. Všichni najednou mají čas popřemýšlet, upravit taktiku, snížit rozdíly a pak se do toho znova naplno dát, říká Petr Kubíček, CEO společnosti B2A. 

Jak vnímáte jako zástupce firmy, která se zabývá digitalizací výroby, současnou koronavirovou krizi?

Nynější nouzová situace nutí mnoho firem přemýšlet, jak svůj byznys dále vést, jaké udělat změny, aby byly efektivní a pomohly překonat aktuální krizi. Je potřeba si proto uvědomit, že každá taková krize přináší zároveň určitou příležitost, která paradoxně může podnikání nakopnout.

Chytrá firma proto toto přechodné období využije k zefektivnění vlastních procesů tak, aby se poté vrátila na trh v lepší formě. Možná už to zní jako klišé, ale právě nyní si majitelé firem začínají uvědomovat, že úspěšná firma bude ta, která je zdigitalizovaná, jasnější a výkonnější.

Mají ale vůbec firmy v současné situaci čas na takovou vnitřní transformaci?

Když budou tímto způsobem majitelé podniků uvažovat pořád, tak ten čas mít nikdy nebudou. Ještě před měsícem na to firmy vzhledem k všeobecné konjunktuře neměly v návalu práce čas. Nestíhaly vyrábět a řešily nábor zaměstnanců. Do aktuální situace, která je pro všechny z nás těžká, se ale mnoho podniků dostalo v maximální síle a kondici. A právě proto je teď čas toho využít a nepromarnit příležitost před nutným restartem. Přirovnal bych to k závodům formule 1, když na trať vjede vodicí vůz. Všichni najednou mají čas popřemýšlet, upravit taktiku, snížit rozdíly a pak se do toho znova naplno dát. 

Jak vlastně koronavirus dopadá na váš byznys? 

Samozřejmě B2A podléhá nařízením vlády a z toho vyplývajícím omezením jako ostatní společnosti. Díky tomu, že situaci sami bedlivě sledujeme a považujeme se za společensky odpovědnou společnost, jsme byli na změnu fungování připraveni již na začátku března. Veškeré možné setkávání s klienty jsme posunuli do onlinu a prozatím vnímáme spíše přínosy. Šetříme čas a náklady na cestování. Jsme efektivnější. Tato forma komunikace je bez problémů přijímána a vlastně i ze strany klientů očekávána.

Když by se firma rozhodla jít cestou digitalizace, jak rychle vůbec lze digitalizovat výrobu? Jsou to týdny, měsíce?

Vždy záleží na připravenosti firmy a pokaždé jsou podmínky silně individuální. Taky rozhoduje objem dodávaného řešení. Zjednodušeně lze ale říci, že to jsou jednotky týdnů až měsíců.

Co je pro to potřeba?

Nejdůležitějším předpokladem je vhodný informační systém a připravenost dat. Naše aplikace bez tohoto předpokladu nedokážeme napojit. Naštěstí je uvědomělost firem v této oblasti stále větší.

A vnímáte nyní zvýšený zájem o vaše služby?

Zvýšený zájem o digitalizaci procesů pociťujeme již delší dobu. Nová situace ale ukazuje, že progresivní společnosti s moudrým vedením kladou vyšší důraz na rychlejší průběh jednání i dodání finálního řešení digitalizace. Logicky dnešní dobu chtějí využít pro dokončení důležité transformace interních procesů. V době, která snad brzy přijde, bude digitalizovaná výroba či další procesy znamenat o to rychlejší cestu z krize a získání důležitého náskoku před konkurencí



Další články k tématu: Rozhovory