ROZHOVOR: Čeká nás digitalizace duševního zdraví?

Terapeuti, psychologové a psychiatři, to bylo před pěti lety skoro sprosté slovo a moc se o této problematice nemluvilo, dnes je situace výrazně odlišná. Pomoci může i mobilní aplikace, říká Jiří Diblík, spoluzakladatel a CEO Qusion.

Spojení pojmů digitalizace a duševní zdraví může znít poněkud divoce. Co si pod tím jde představit?

V dnešní době ohromně narůstá problém s duševním zdravím, až 10 procent populace má tento problém a číslo poměrně rychle narůstá. Řekli jsme si, že když už děláme v technologiích, nechceme stavět další aplikaci na sdílení fotek, ale něco, co pomůže lidem.

Je to tedy trend?

V rámci digitalizace v duševním zdraví trend narůstá. Známá je například aplikace Headspace na řízenou duševní meditaci. Terapeuti, psychologové a psychiatři, to bylo před 5 lety skoro sprosté slovo a moc se o této problematice nemluvilo, dnes je situace výrazně odlišná. Není to něco, za co by se lidé měli stydět. My jsme si řekli: Pojďme postavit něco, co bude lidem pomáhat!

Jak můžou digitální technologie zlepšit psychický život jedince?

Budu mluvit o našem produktu, ať to demonstruji na příkladu. VOS je platforma, sebereflexní nástroj, který pomáhá lidem poznat svou osobnost a zároveň říkat, co ovlivňuje jejich náladu a co mohou dělat, aby se cítili lépe. 

Naše sebereflexní platforma se staví na dvě části. V první části ukazujeme lidem, jak na sebeuvědomění – s psychology a odborníky jsme dali dohromady terapeutické otázky, které jsou personalizované podle osobnosti. Na základě toho pak přijde každý den jedna otázka. Buď na ni odpovím, přidám fotografii, nebo nahraju hlas. Druhá část aplikace se ptá, jak se zrovna cítíte a jaké máte pocity – to je ta část, kde člověk musí vyvolat nějakou akci.

Takže vlastně sbíráte data.

Agregujeme data z Androidu nebo iOS a zjišťujeme, kolik času strávíte denně na obrazovkách, využíváme aplikací zdraví, které hlídají počet kroků, tep či spánek, data z kalendáře, data o počasí. Z nich čerpáme informace a vidíme, že když například více spíte a svítí slunce, tak se cítíte hůře, ale naopak když třeba prší a jdete si zaběhat, tak se cítíte lépe. Sbíráme ohromné množství dat, na základě kterých umělá inteligence vyhodnocuje vzorce a snaží se porozumět souvislostem mezi jednotlivými daty.

Největší zájem mají ženy

Proč jste se rozhodli aplikaci vyvíjet? Inspirovali jste se v zahraničí?

Odjakživa nás bavil healthtech, pracovali jsme na různých platformách pro klienty ze zdravotnictví a chtěli jsme postavit vlastní technologii. Podnikám od 12 let, dnes je mi 22, tedy 10 let. Za tu dobu jsem postavil mnoho startupů, a ne vždy byla situace ideální. Tím myslím, že jsem za tu dobu byl nahoře i dole. Hodně mi pomohlo, že jsem si psal deníky, a když jsem byl na dně, přečetl jsem si své zápisky z dob, kdy jsem se měl fajn. Snažil jsem se své nálady a činy sebereflektovat i formou krátkodobých plánů.

Takže i proto jsme udělali deník, který má 60 tisíc uživatelů, ale pak jsme si s kolegy řekli, že s dostupnými technologiemi tam můžeme přidat mnohem víc. Sehnali jsme investici – před třemi měsíci do nás vstoupil Miton, protože obor duševního zdraví lidi v Mitonu velmi zajímá.

Aplikace pokládá každý den konkrétní otázku.
Zdroj: Qusion

Komu je vaše služba určena?

Když řeknu, že je to pro všechny, tak to nikdo nechce slyšet, a už vůbec ne investoři, ale ono to tak je. Jsou to většinou lidé z větších měst, s manažerskými pozicemi a vyššími posty, případně lidé s vyšším dosaženým vzděláním, 70 procent uživatelů jsou ženy od 25 do 35 let. 

Takže appka spíše pro ženy?

S novou aplikací, která vyšla na konci října, bychom chtěli jít více naproti mužům, chceme, aby se v aplikaci našli i muži. Našimi klienty jsou pochopitelně i firmy, které chtějí pečovat o své zaměstnance. Firmy poskytují terapeuty, ale my jim přinášíme autonomní nástroj a sami zaměstnanci si mohou dělat jednoduché intervence. To znamená, že mohou například provozovat jednoduché dechové cvičení, dostat se zpátky do pohody. 

Moderním technologiím holduje spíše mladší generace, co ale takový starší, vyhořelý, zkušený manažer firmy nebo majitel úspěšného výrobního podniku? Je tato aplikace určena i jim? 

Jsme na začátku a chceme, aby si v té aplikaci našel každý svoje. Ale budeme přidávat rozšíření do Slacku, WatchOS nebo do prohlížeče. Někdo si na tom najde jen tu monitorovací část, někdo si v tom najde ten svůj deník, meditaci, dechové cvičení. Aby si prostě každý našel to svoje. Ovládání a uživatelské rozhraní má být co nejjednodušší. 

V České republice se oproti Západu o duševním zdraví tolik nemluví. Je aplikace určena jen pro český trh, nebo plánujete mezinárodní přesah?

Cílíme primárně na americký trh. Aplikace aktuálně funguje v angličtině, češtině, turečtině, portugalštině, němčině a španělštině, další jazykové mutace budou postupně přibývat. Deník je zatím na všech verzích v anglickém jazyce.

Firemní benefit

Nedávno jste získali již zmíněnou pětimilionovou investici od Mitonu. Na co ji využijete?

Je to první investiční kolo, pre-seed, abychom aplikaci dostali do produkce, takže více jak polovina jde do vývoje, zbytek do marketingu. Chystáme další investiční kolo na příští jaro i léto. 

Můžete popsat byznys model? Znamená to, že aplikace je placená?

Lidé ji budou moci používat zdarma, poté lze využít třeba měsíčního nebo ročního předplatného. Apelujeme na zaměstnavatele, aby se zajímali o duševní zdraví svých zaměstnanců, v tomto případě by to mohl být firemní benefit. Aby zaměstnavatelé platili VOS jako multisport kartičky. Měsíční cena je ekvivalentní šálku kávy ve Starbucks.

Podoba aplikace.
Zdroj: Qusion

Více cílíte na americký trh, takže máte globální ambice? Kolik potřebujete uživatelů, aby se celý projekt zaplatil?

To nelze přesně říci, ale cíl je do konce tohoto roku 100 tisíc uživatelů a příští rok věříme v číslo přes milion uživatelů. 

S kým na aplikaci spolupracujete? Vedle klasických „ajťáků“ se asi jedná i o odborníky na duševní zdraví.

Vývojářský tým má pět lidí, zaměstnáváme i marketingový tým a spolupracují s námi i psychiatři a psychologové. V tuto dobu dojednáváme záštity od univerzit a s jednou přední britskou univerzitou.

Vaše aplikace využívá moderní technologie. Není to ale trochu absurdní? Dnes se přece spíše doporučuje třeba být jeden den v týdnu offline a naopak žádné technologie nepoužívat…

Máme dvě úrovně – chceme, aby lidé, když už jsou na telefonu, strávili čas v naší aplikaci místo jiných, protože naše aplikace jim může pomoci a je to smysluplný čas. Druhá úroveň spočívá v tom, že měříme i na pozadí, kolik času trávíte na telefonu, a poté, když vidíme, že to má vliv na náladu, tak doporučíme, abyste telefon odložil. 

Jak koronavirová pandemie ovlivňuje váš byznys? Pociťujete problémy? 

V rámci VOS je to právě naopak a současná situace nám spíše hraje do karet. Během první vlny bylo vidět, že lidé mnoho času tráví běháním, sledováním televize, u současné druhé vlny sledujeme rostoucí zájem o knihy o psychologii či vyhoření…

Jak vlastně vidíte svět třeba za deset, patnáct let? Neovládnou náš život moderní technologie?

Myslím si, že tu chybí nějaké nové prostředí, protože samotný čas interakce mezi člověkem a zařízením trvá hrozně dlouho. Musí tak dojít k extrémnímu zrychlení procesů člověka se zařízením, musí přijít něco nového typu, co vyvíjí Elon Musk a jeho Neuralink. Rozšířená realita bude skutečně „rozšířená“, až Apple představí své AR brýle. Jednou nebudeme mít počítače, budeme mít brýle a budeme si přepínat mezi rozšířenou realitou a virtuální realitou, budeme vše ovládat rukama nebo myslí.



Další články k tématu: Rozhovory