Dříve jsme měli všichni digitálky z Tchaj-wanu a dnes máme routery

Tchaj-wan je velice technologicky rozvinutá země a její zkušenosti bychom měli přenášet k nám, říká generální ředitel společnosti Algotech František Zeman.

V oboru informačních technologií podnikáte léta. V jakém momentě jste zaznamenal větší zájem či boom v oblasti CRM, ERP a cloudových řešení, která jsou předním produktem Algotechu?

To je u každé produktové oblasti jiné. ERP je stálice po dlouhá léta, komunikační nároky firem jsou také dlouhodobé a vyvíjí se s ohledem na další komunikační kanály, které přináší doba. CRM je fenoménem poslední doby, i když samozřejmě první implementace jsou přes 20 let staré. A cloud je hudbou dneška i budoucnosti.

Dostat technologie do firem

Vnímá průměrný český podnikatel všechny výhody digitalizace provozu, nebo jsme stále roky pozadu oproti technologicky založeným zemím?

Určitě máme co dohánět, a to ve všech průmyslových vertikálách. Období pandemie odhalilo velké rezervy. Digitalizace většinu firem ještě čeká. Samozřejmě existují i výjimky.

Proč tomu tak případně je?

Podnikatelé se zaměřují na svůj business a je to tak správně. Je úkolem nás lidí z ICT firem, abychom více propagovali inovace. A hlavně osvětu, jak s inovacemi pracovat a jak z nich dostat přidanou hodnotu pro každé podnikání. Pomoci dostat do firem technologie, které jim pomáhají.

Jaké by byly kroky pro zlepšení dané situace?

To se nedá zvládnout mávnutím kouzelného proutku. Je to kontinuální proces marketingu, osvěty a konkrétních příkladů nasazení.

Mohl byste dát nějaký příklad? A jak dlouho taková celková implementace trvá?

Záleží na konkrétních případech a potřebách. Každá firma si musí stanovit, co pro ni digitalizace znamená, a my z IT firem jsme tu proto, abychom jim na této cestě strategicky pomohli. Někdo může digitalizací změnit celý business model, případně prodejní kanál, a někdo si digitalizací pouze vylepší procesy a udělá „paperless“ firmu.

Tchaj-wan je velkou inspirací

Mimo jiné jste byl součástí české delegace na Tchaj-wanu, jakožto jeden ze zástupců IT sektoru. Jaké hlavní poznatky jste si přivezl?

Hlavním poznatkem je, že se máme kam posouvat a co rozvíjet. Tchaj-wan je velice technologicky rozvinutá země a její zkušenosti bychom měli přenášet k nám.

O jaké zkušenosti jde? V čem by nám Tchaj-wan mohl být isnpirací?

Jde zejména o propojení aplikovaného výzkumu a firem, které uvádějí výsledky bádání na trh. Ať už v polovodičích, chytrých výrobních zařízeních, propojení informačních a výrobních systémů, nebo v přístupu k podnikání.

Pomineme-li tchajwanského giganta Foxconn, zaujaly vás nějaké firmy s podobným portfoliem, jako má Algotech?

Ano, zaujaly a jsme s nimi v kontaktu. Týká se to hlavně oblasti IoT (Internet věcí) a industriálních počítačů.

A měl jste nějakou nabídku či zájem o spolupráci s tamními společnostmi?

Mnoho a všechny tyto kontakty a inspirace rozvíjíme.

Zaujal vás nějaký produkt natolik, že byste se proaktivně angažoval v jeho aplikaci u nás?

Ano, a dělám to. Připravujeme s kolegy první demo prostředí. Až budeme hotoví, tak si to určitě nenecháme pro sebe.

A z druhé strany, je nějaký produkt, který by byl pro tchajwanský IT byznys stěžejní?

Tchaj-wan je hegemonem v oblasti polovodičů, a nebýt jejich inovací, tak pravděpodobně není svět tam, kde je. Kolem 50 procent všech wifi zařízení je z Tchaj-wanu.

Takže i většina z nás má doma wifi router z Tchaj-wanu?

Ano, tak by se to dalo říct. Dříve jsme měli všichni digitálky z Tchaj-wanu a dnes máme routery.



Další články k tématu: Rozhovory