Data jsou kombinována s výrobním plánem nebo díky AI s modely vývoje šíření nemoci. Cílem je přijímat včasná opatření nejen k ochraně zdraví, ale v případě podniků i udržení jejich chodu, říká Roman Urban ze společnosti Déhora.
Koronavirová pandemie nyní řádí po celém světě. Jak jejímu šíření může zabránit umělá inteligence?
Informační a komunikační technologie (ICT) obecně mají v současné době velký význam. A to jak z pohledu prevence – lze omezit styk lidí za účelem zastavení, nebo alespoň zpomalení šíření –, tak i z pohledu ekonomiky, tj. v možnosti udržet obchod a pracovní proces v chodu.
V případě AI4HR (umělá inteligence pro lidské zdroje) se jedná o rychlý sběr mnoha informací z různých zdrojů a jejich automatické zpracování tak, aby výsledkem byly rychlé, aktuální a dostatečné informace pro management, který musí přijímat opatření.
Automatizace a strojové učení tu může zastupovat i roli člověka například v základním vyhodnocování zdravotního stavu zaměstnance a zabránění jeho vstupu do práce nebo jeho odeslání do domácího léčení. Anebo při modelování situace a predikování míry rizika!
Jak přesně to funguje ve výrobním provozu?
Systém sbírá celou řadu dat např. z ERP systému, HR systému, WHO dat, IoT zařízení, teplotních kamer, lokálních dat z portů, docházky, průchodů a setkávání v prostorech zaměstnavatele. Tato data jsou kombinována třeba s výrobním plánem nebo díky AI s modely vývoje šíření nemoci. Cílem je přijímat včasná opatření nejen k ochraně zdraví, ale v případě podniků i udržení jejich chodu. Čím více dat systém vyhodnotí, tím přesnější predikci nabízí.
Konkrétním příkladem může být tchajwanské letiště, kde v rámci pilotního projektu nosili pracovníci věže letového provozu náramky s čipy, které sbíraly fyziologická data 24/7. Průběžným vyhodnocováním získaných dat je pak například možné poměrně přesně určit únavu pracovníků. Podle toho se následně určuje jejich nasazení s cílem minimalizace chybovosti, která v letovém režimu musí být nulová. Pochybení v tomto oboru totiž může znamenat ztrátu na životech.
Co je potřeba od zaměstnanců a co od majitele provozu, aby tato technologie fungovala? Nové mobily, tablety?
Každá implementace začíná analýzou dostupných dat a případně definováním nových zdrojových dat. Jinými slovy tu nemusí být žádný požadavek na hardware. V případě, že chcete zajistit přístup zaměstnancům do online aplikace, můžete buď spoléhat na jejich vlastní vybavení (chytrý telefon nebo vlastní počítač), anebo vytvořit informační místa s počítačem a internetem přímo v místě výkonu práce.
Pokud byste chtěl využít tzv. internet věcí, třeba aktigrafii pro sbírání informací o tlaku, tepu, spánku, teplotě pro vyhodnocování komplexního zdravotního stavu, potom budete muset zaměstnancům pořídit speciální náramky. Ty jsou podobné těm, co už dnes celá řada lidí používá, myslím tím chytré hodinky.

Zdroj: Déhora
Jak dlouho trval vývoj této vaší technologie a kde probíhal?
Technologii jsme začali s partnery z oblasti IT vyvíjet v loňském roce v Polsku, a když v březnu 2020 WHO označila covid-19 za světovou pandemii, rozhodli jsme se uvést produkt na trh. Jeho hlavním zaměřením však není pouze covid-19, ale kontinuita podnikání, tedy úspora nákladů a rychlé řízení lidského kapitálu. Velkou předností je i možnost řídit zdravotní rizika, která jsou v současné situaci v popředí.
Podíleli se na něm i Češi?
Ano, český tým pomáhal s definováním technologie, účelem využití a požadavky, které má český trh.
Využívá váš software už nějaká konkrétní firma ve světě?
V současnosti máme zájem z mnoha společností, včetně firem z USA, v Polsku aktuálně probíhá pilotní projekt v těžební společnosti.
Jaký je vlastně u firem o tento váš produkt zájem?
Z průzkumů z května víme, že zaměstnanci, nyní více než kdy jindy, očekávají, že jejich zaměstnavatelé budou brát bezpečnostní předpisy vážně. AI a všeobecně ICT s tím může skutečně pomoci.
Z pohledu zaměstnavatele se domníváme, že pokud bude zajištění bezpečnosti pouhou pózou, tedy nevýznamným faktorem, tak potřeba nákladových úspor bude v tuto chvíli životně důležitá.
Jste v jednání i se zdravotnickými zařízeními, domovy důchodců apod., kde je riziko přenosu nemoci výrazně vyšší?
V tuto chvíli ne, ale máme to v plánu. Samozřejmě jsme zdravotnickému sektoru v případě rychlého požadavku plně k dispozici. Světové zdravotnické provozy pohlcené pandemií zaznamenaly výrazné zlepšení v interních vztazích například i díky tzv. samoplánování směn. V České republice k implementaci podobného řešení zatím nedošlo.
Chystáte i další podobnou službu či produkty využívající moderní technologie pro boj s covidem?
Právě navrhujeme kompletní balíček, který bude zahrnovat i některá sofistikovaná hardwarová řešení zohledňující zdravotní aspekty pracovníků. Nicméně problematika organizace a řízení lidského kapitálu se zdravotními aspekty je významné téma i mimo období pandemie. Software s čistě covidovým zaměřením se tak nechystá.