Kolonoskopie jako hraní počítačové hry. Díky robotovi může být vyšetření střev méně nepříjemné

Tým vědců z Univerzity v Leedsu ve Velké Británii vyvinul robotickou paži, která využívá algoritmu strojového učení k tomu, aby choulostivý zdravotnický zákrok učinila aspoň o něco snesitelnějším.

Používána sonda je vlastně endoskop s magnetem – představit si ho musíme jako hadičku s mikrokamerou na konci –, který robot navádí vně těla, a to prostřednictvím druhého magnetu. Systém může pracovat buď autonomně, nebo celý proces řídí lidský operátor s pomocí joysticku.

Pietro Valdastri, jeden z vědců podílejících se na vývoji technologie, přirovnává princip navádění endoskopu střevem k intuitivnímu ovládání, které si osvojují hráči videoher. A stejně jako ve hře dokáže vyspělý systém udávat přesné údaje o poloze a směrování sondy v lidském těle.

Doposud mohli provádět kolonoskopii jen zkušení specialisté, protože jde o náročnou proceduru. I tak se ale nevyhnuli komplikacím při navádění endoskopu. „Gastroenterolog často ztratí přehled o tom, kde je nahoře, dole, vlevo nebo vpravo,“ vysvětluje Valdastri.

Robotický systém, trénovaný na sadě fotografií vnitřku střeva, se při orientaci v nepřehledném prostředí řídí jednoduchou poučkou. „Algoritmus hledá černý kruh uprostřed záběru,“ popisuje Valdastri. „Černý kruh totiž značí směr, kudy zakončení nástroje musí pokračovat dál.“

Kolonoskopii robotickou paží zatím vědci z Univerzity v Leedsu odzkoušeli na umělém střevu a dvou prasatech. Pokud vše půjde dobře, věří, že se celá procedura nejen stane pro pacienty méně nepříjemnou, ale odpadne i nutnost uvádět je do narkózy.

Na příští rok jsou podle informací webu New Scientist naplánovány první testy na lidech, počítá se s pěti dobrovolníky. V případě zdaru, bude nová technologie použita nejdříve při kolonoskopii u pacientů trpících chronickým střevním zánětem.



Další články k tématu: Aktuality