Koronavirus naplno obnažuje slabá místa v organizaci práce

Levná pracovní síla v kombinaci s levnou korunou společnosti nedonutila být inovativnější, říká Ivo Procházka, expert na internet věcí a digitální dodavatelský řetězec v SAP ČR.

Aktuální situace přehodnotila byznys plány mnoha tuzemských firem. O jaké služby mají české společnosti nyní největší zájem?

Společnosti mají v současné době největší zájem o vše, co souvisí s elektronickým obchodem. V koronavirové krizi byly totiž buď tradiční prodejní kanály přes kamenné prodejny uzavřeny, nebo obchodní B2B partneři požadovali dodat zboží ne do jejich obchodů, ale rovnou koncovým zákazníkům. Ani na jedno však firmy nebyly a stále nejsou plně připraveny. Proto se dále zajímají o automatizaci a digitalizaci podnikových procesů, které obecně zmenšují závislost na lidech. Kromě toho se firmy, které například při vývoji nových produktů spolupracují s celou řadou partnerů a nebyly zvyklé spolupráci řídit plně v on-line prostředí, intenzivně poohlíží po on-line nástrojích, které propojí jejich týmy s partnery a zákazníky.

Mnoho firem nyní mluví o posílení IT řešení, která by měla celý pracovní proces zjednodušit, zpřehlednit a vlastně i zlevnit. Není to ale jen určitá vlna? Opravdu to všechny firmy potřebují?

Určitá vlna to rozhodně není. Společnosti, které do digitalizace podnikání investují, získají značný konkurenční náskok před těmi, které spoléhají převážně na lidskou práci. S digitalizací a automatizací podnikových procesů a výroby jsou společnosti flexibilnější, rychlejší, pružnější, a dokonce i levnější.

Jak si vlastně stojí české nebo slovenské podniky s digitalizací jejich provozů v porovnání se zahraničím?

České nebo slovenské podniky si v této oblasti upřímně většinou moc dobře nestojí. Levná pracovní síla v kombinaci s levnou korunou společnosti nedonutila být lepší a inovativnější. Mezi českými a slovenskými výrobními podniky rovněž panuje malé povědomí o tom, jak moc o jejich budoucím úspěchu rozhodují IT technologie. V krizi, jako je ta současná, která zcela převrací zavedené pořádky, se v takovýchto výrobních společnostech naplno obnažují slabá místa v organizaci práce. Společnosti bez dostatečně rozvinuté e-commerce, logistiky, digitalizace podnikových procesů včetně spolupráce s partnery a zákazníky jsou velmi zranitelné. Neměly by se proto držet původních návyků v organizaci práce, jinak v případě dalších vln pandemie nebudou konkurenceschopné.

Z jakých odvětví je teď největší poptávka po vašich řešeních? A proč?

Největší poptávku vidíme od zákazníků, kteří pro své podnikání potřebují on-line prodej. Jsou to nejenom tradiční retailoví zákazníci, ale i ti, kteří jsou nuceni kromě B2B nově obsluhovat i B2C. On-line prodej zahrnuje jak tradiční nástroje e-commerce, tak i logistická řešení jako řízené sklady nebo řízenou dopravu. Zvýšenou poptávku vidíme i od výrobních a logistických společností, které si díky koronavirové krizi plně uvědomily slabá místa ve svém podnikání včetně enormní závislosti na lidské práci.

Zdroj: SAP

O co přesně mají nyní čeští zákazníci největší zájem? ERP, CRM?

Největší zájem registrujeme o komplexní digitalizaci podnikového informačního systému nebo o specializovaná řešení, jako jsou e-commerce, řízené sklady a jiné. Někdy jsou specializovaná řešení připojena k dosluhujícímu podnikovému informačnímu systému s cílem co nejrychleji sanovat kritickou situaci ve společnosti. V takovém případě společnosti nezbyde nic jiného než v dalším kroku zmodernizovat i samotný podnikový informační systém.

Digitalizace v podstatě zvyšuje naši závislost na internetu, na tom, být stále připojený, být online. Nemůže to být nakonec kontraproduktivní? Co když dojde třeba k blackoutu?

Blackout je příklad extrémní katastrofy, podle které bych neposuzoval závislost společnosti na internetu. Katastrofy jako blackout mohou vést až k samotnému zhroucení společnosti, kdy nemožnost komunikovat přes internet nebude tím nejzávažnějším problémem. U menších kalamit typu koronavirové krize je připojení přes internet, stejně jako na internet navázaná e-commerce a další nástroje naopak k nezaplacení.

Čeští podnikatelé nyní budou kvůli koronaviru obezřetní ohledně dalších nezbytných investic do svých podniků. Jak byste jim tuto jejich řekněme vyčkávací pozici rozmluvili? Je teď skutečně čas investovat do modernizace?

Winston Churchill jednou prohlásil: „Never let a good crisis go to waste.“ Ano, každá krize a změny, které krize přináší, jsou v prvé řadě velkou příležitostí. Kdo se příležitosti chopí a začne investovat, ten ve svém podnikání může prosperovat. Kdo své podnikání nezmění, s velkou pravděpodobností upadne do zapomnění. Koronavirová krize spolu se změnami na globálních trzích (mocenská soupeření atd.) vnáší do podnikání řadu nejistot. Ten, kdo se bude lépe a rychleji rozhodovat, kdo se flexibilně přizpůsobí požadavkům svých zákazníků a situaci na trhu, bude úspěšně navigovat svoji podnikatelskou loď v těchto nejistých vodách.

V celé společnosti se nyní řeší, které výrobky, služby zlevní nebo naopak zdraží. Jak se koronavirus dotkl IT světa? Půjdou i zde ceny nabízených služeb dolů? Nebo naopak nahoru? A o kolik procent?

Konkurence v IT prostředí je nehledě na koronavirovou krizi velmi vysoká. Vaším konkurentem je nejenom lokální firma, ale i globální poskytovatelé cloudových služeb, kteří jsou schopni úspěšně oslovovat zákazníky i na menších trzích. Nemyslím, že se koronavirová krize zásadně dotkne cen IT služeb. Místo spekulace, zda se produkty a služby zlevní, nebo zdraží, bych se raději zaměřil na ztracené příležitosti, o které přijdu, pokud své podnikání nezměním.



Další články k tématu: Rozhovory