Létající taxíky v Japonsku už roku 2023. Firma SkyDrive představila veřejnosti svůj model 3. generace

Zatím jen lety na krátké vzdálenosti, s pilotem a v prostředí japonských megapolí – tak vypadá pravděpodobná nejbližší budoucnost vzdušné taxi služby. Cílem je ale samozřejmě cestování bez těchto limitů a ideálně v autonomním režimu.

Do ekonomické soutěže o první komerční stroj letecké taxi služby se všude po světě údajně zapojilo zhruba až 100 firem. Jelikož jde o technologii s velkým potenciálem, spousta technických specifikací zůstává v režimu utajení. S jistotou se ví jen to, že stroje zatím nebudou schopné dlouhodobějšího letu.

Maximálně 30 minut

Nutnost snižovat co nejvíce hmotnost leteckého prostředku spolu s možnostmi momentálně dostupných palivových článků omezují výrazně jeho dolet. „Takřka všechny projekty výhradně rotorových eVTOL (electric vertical takeoff and landing vehicles – elektrické dopravní prostředky s vertikálním vzletem i přistáním, pozn. red.) jsou limitovány výdrží do 30 minut, což i s bezpečnostní rezervou zajišťuje zhruba 10 až 20 minut letu,“ vysvětluje Steve Wright, odborník na avioniku a letecké systémy z University of West England.

Firma SkyDrive i proto plánuje nejdříve zprovoznit komerční leteckou taxi službu v oblasti Ósackého zálivu. Roku 2023 by tak jejich eVTOL mohly začít dopravovat klienty mezi letišti v Kóbe a Kansai nebo Universal Studios Japan.

Zdroj: SkyDrive

Koncem srpna japonská společnost na tiskové konferenci představila pokroky, které ve vývoji leteckého taxi učinila. Jedním z hlavních bodů bylo promítnutí videa se záznamem pilotovaného leteckého testu jejich stroje pojmenovaného SD-03 (SkyDrive third generation – SkyDrive třetí generace).

K přistání stačí malý prostor

Spíše než letadlu se podle hodnocení webu IEEE Spectrum podobá „hydroplánu na lyžích“. Celková hmotnost čtyřrotorového leteckého prostředku činí 400 kilogramů – vyrobený je z uhlíkových vláken, hliníku a dalších materiálů volených právě pro jejich nízkou hmotnost a vysokou výdrž.

Na délku i šířku stroj měří 4 metry, do výšky 2 metry a dosáhne rychlosti až 50 kilometrů v hodině. Během letu na jeho přední části svítí bílá LED světla, spodek a obvod konstrukce ozařují červená – to, aby bylo stroj na dálku vidět a odlišilo se, kterým směrem se pohybuje.

Pohon poskytují elektrické články, které dodávají šťávu do 4 koaxiálních rotorů umístěných ve 4 kvadrantech stroje. „Vrtule v páru se otáčejí protisměrně,“ vysvětluje Nobuo Kiši, vedoucí technolog Sky Driveu. To jednak vyrovnává točivý moment vrtulí a jako výhodu umožňuje SD-03 přistávat na opravdu malé ploše, výrobce uvádí, že stačí prostor o rozsahu 2 zaparkovaných aut.



Další články k tématu: Aktuality