České autonomní robotické vozidlo za dva miliony

Vyvíjíme robota na rozvoz balíčků, který ale může fungovat i třeba jako prodejní automat na nápoje, nanuky nebo automat na kávu, říká Andrea Najvárková, která má ve společnosti Bring Auto na starosti exekutivu, PR a HR.

Aktuální situace přehodnotila byznys plány mnoha tuzemských firem. Vy jste začali nabízet robovozítko Sprayer určené k dezinfekci prostor. Jaký je o něj zájem?

V době pandemie jsme přišli s nápadem autonomního dezinfekčního vozítka – předpokládali jsme, že pomůže hlavně ve městech, která začala dezinfekci plošně provádět. Nicméně jsme se zde spíše setkali s určitou rezistencí vůči novinkách a snahou držet se „starých zaběhlých řešení“. I proto jsme byli nuceni vývoj Sprayera prozatím pozastavit.

Přestože jste vývoj pozastavili, jak toto vozidlo vlastně funguje nebo má fungovat?

Sprayer měl být v první fázi řízen teleoperací, v druhé pak jezdit autonomně. Plošně měl dezinfikovat cesty, místa, kde bývá větší počet lidí.

Jaké je jeho využití?

Nejedná se o autonomní automobil, ale spíše o autonomního robota, který by měl jezdit po předem projeté trase a zastavovat na určených místech. Měl by sloužit především k rozvozu balíčků ve městech.

Bring Auto v akci. Zdroj: Bring Auto

Autonomní vozy se již delší dobu testují třeba v USA, kde je velká budoucnost např. i samořiditelných nákladních vozidel. Odkud berete inspiraci?

Zakladatelem naší společnosti je Jan Najvárek, člověk, který stál u vývoje prvního autonomního vozidla v České republice. Právě on je otcem myšlenky autonomních last mile delivery robotů. Misí naší společnosti je snaha ulehčit lidem život, vizí pak robotizace last mile delivery. Pracujeme na tom, aby nudné opakující se činnosti, což je právě last mile delivery, vykonávali právě roboti.

Má vůbec něco takového šanci uspět v Česku, které není protkáno tisíci kilometrů dálnic? Kde tedy přesně vaše vozítka najdou uplatnění?

Vzhledem k tomu, že současná legislativa prozatím neumožňuje jízdu autonomních vozidel bez řidiče, rozhodli jsme se zaměřit na soukromé areály, jako jsou technologické parky, velké tovární komplexy, letiště, všude tam může náš robot jezdit a převážet, co bude třeba.

Lze již nyní poodkrýt, kolik by takovéto autonomní vozidlo stálo?

Předpokládáme, že základní cena bude zhruba dva miliony korun.

Bring Auto v akci. Zdroj: Bring Auto

Zabýváte se moderními technologiemi. Jak si z tohoto pohledu podle vás stojí Češi a české firmy? Jsou inovativní?

České firmy zaměstnávají řadu inovativních lidí, nicméně jsme malý trh, navíc stále silně podfinancovaný trh. Tah, jakým disponuje Silicon Valley, v Evropě nemáme. Ale i tak se snažíme posunovat se postupně dopředu.

Koronavirus zamíchal negativně skoro celou ekonomikou. Jak se projevil a projevuje u vás?

Zatím naši společnost financujeme z vlastních zdrojů, ale hledáme silného investora. Nicméně i zde pociťujeme, že investoři se obávají další možné krize a investují proto méně.

Situace sice nyní není příznivá, ale máte v plánu vyvinout a uvést na trh i jiné a nové projekty?

Ano, my naši robotickou platformu koncipujeme jako univerzální modulární podvozek. Na něm pak může jednak být standardní nadstavba na rozvoz balíčků, ale může fungovat i třeba jako prodejní automat na nápoje, nanuky nebo automat na kávu.



Další články k tématu: Rozhovory