Foto zdroj: oRobotice.cz

O ROBOTICE: Na krizi jsme zvyklí, zahraniční know-how nechceme

Krizové řízení, v tom jsme my Češi dobří, je to velká dávka improvizace společně s velkým úsilím, říká Jan Burian, ředitel pro výzkum digitalizace ve společnosti IDC.

V České republice se nám rozmohl takový nešvar, tuzemské firmy se velice často vyhýbají mezinárodnímu přesahu jejich podnikání a zahraniční know-how je téměř sprostým slovem. Manažeři jsou často pohlceni tím, co už léta znají a „funguje“, než aby dali prostor novému pohledu na věc a případným inovacím.

„Když jsem pracoval 11 let jako poradce výrobních firem, tento názor jsem si vytvořil právě skrze jednotlivé setkávání se zástupci společností. My jsme přinášeli poznatky, jak zahraniční firmy digitalizují, a šlo o přímé konkurenty českých firem, tak i navzdory tomu jsme se setkali téměř s nulovým zájmem. Co nám zde chybí, je globální konkurence, kdy chci být lepší než ostatní, a to i za hranicemi,“ doplňuje Jan Burian z IDC.

Výzkum ukázal, v čem tkví problém

Společnost IDC, jako dcera světově známého korporátu IDG, byla založena za účelem výzkumných aktivit v oblasti informačních technologií. Jedna z posledních výzkumných otázek byla namířena na české výrobní podniky a řešila digitální transformaci. Téma se setkalo ze strany společností se značnou skepsí a hlavní překážky při digitalizaci byly stanoveny.

„Jako hlavní překážky digitalizace v českých podnicích byly manažery označeny 3 kategorie – firemní kultura, nedostatek know-how a absence kvalitního vedení. Nedostatek know-how je něco, co lze získat. To vedení, tedy strategické směrování a vůle něco změnit, jsou už věci, které člověk ani firma jen tak nezmění, a pak vlastně ani ten poradce,“ komentuje Burian.

Deutsche Bahn digitalizuje

Digitalizace veřejné správy je hlavně tématem posledního roku. Zatímco naši němečtí sousedé už v plném proudu transformují i hromadnou dopravu a využívají nejmodernější dostupné technologie, tuzemský dopravce považuje systém vyhledávání spojení za průlomový.

„S manažerem německých drah jsme se bavili o umělé inteligenci, té image recognition (rozpoznávání obrázků), a kde všude lze takovou technologii využít – od údržby vagonů po sledování, kolik sněhu je na nástupišti a jestli potřebuje uklidit. Další bylo zajímavé využití LORA sítě, pro internet věcí,“ dodává Jan Burian.



Další články k tématu: Rozhovory