O ROBOTICE: Rozšířená realita je zatím v plenkách

Jsem velkým fanouškem rozšířené reality, její možnosti jsou bezbřehé a to, co dnes vidíme, je pouhý začátek. Využití pro ni najde malý podnik s pár zaměstnanci i nadnárodní korporace, říká Vladimír Tichý, generální ředitel Schneider Electric.

Základní myšlenka augmented reality (AR) neboli rozšířené reality je nám známá už dlouhá léta díky hollywoodským sci-fi trhákům. Tuto technologii tak máme spjatou s futuristickou vyhlídkou budoucnosti a její první náznaky lze vidět v podobě hologramů z Hvězdných válek nebo v ovládání helmy Iron Mana. Dnes už najde ale v reálném světě využití třeba ve zdravotnictví, vzdělávání i průmyslu.

AR v českém průmyslu

Samotná technologie je zatím v plenkách, ale i tak v dnešní době najde řadu komerčních aplikací. AR je považována za jeden z možných kroků digitalizace podniků, vylepšuje stávající řešení a jeho hodnota tak na vysoce konkurenčním trhu roste. Rozšířená realita dokáže napříč průmyslovými segmenty pomoci třeba s kybernetickou bezpečností, výrobními procesy nebo vzděláváním.

„U podniků v České republice, kde aplikujeme řešení, se při prvním nasazení setkáváme se skepsí převážně z řad pracovníků. Mnozí si technologii dovedou představit, například díky hře svých dětí Pokémon GO, ale představa, že ji využívají každý den v práci, je netěší. Jakmile ale udělají první krok, přijde moment překvapení. Zaměstnanci pak vidí AR jako pomocníka či kolegu, který způsobuje, že je jejich nadřízený spokojený,“ doplňuje Vladimír Tichý.

AR lidi o práci nepřipraví

Moderní technologie v posledních letech značně zacloumaly s celým oborem HR, digitální inovace přinesly otázku zániku pracovních míst, ba i celkové transformace pracovních požadavků různých odvětví. I fenomén rozšířené reality v tomto ohledu neproklouzl bez povšimnutí odborů.

„Rozšířená realita naopak způsobuje to, že i člověk s nižší kvalifikací dovede pracovat s pokročilou technologií. Tam, kde by hrozilo, že určité pozice budou outsourcovány nebo nahrazovány, mohou stávající pracovníci navázat na předešlé pozice. Odbory to samozřejmě kvitují,“ komentuje Tichý.

Zvýšený zájem díky pandemii

Koronavirová krize s sebou přinesla značný nátlak na společnosti, aby digitalizovaly své procesy. Restrikce spojené s fyzickou přítomností na pracovišti nás rychle naučily používat různé digitální pracovní nástroje, jako jsou CRM nebo obyčejné videokonference. Změny požadavků společností tak z pandemického hlediska pocítily i distributoři AR.

„V současné době vidíme rapidní nárůst zájmu o takzvaný vzdálený přístup. V době pandemie, kterou provází řada restrikcí, je v mnoha případech nemožné, aby expert, který servisuje průmyslové stroje, mohl fyzicky vstoupit do výrobní haly. V ten moment přichází na řadu rozšířená realita, která umožní velkou část diagnostiky provést skrze chytrý telefon nebo iPad z bezpečného místa,“ zakončuje Tichý.



Další články k tématu: Rozhovory