Pandemie urychlila nasazení robotů v bankovnictví, investice do IT ale klesají

Řada velkých bankovních domů zaznamenala na jaře masivní nárůst žádostí o půjčku či zřízení účtu. A jelikož standardní personál je nestíhal odbavovat, museli povolat do služby umělé pomocníky. Mnohem dřív, než se původně plánovalo.

Roboty nám umožnily zpracovat větší množství žádostí, to bychom předtím vůbec nezvládli. I při obřím počtu žádostí nám tak nenarůstala doba zpracování,“ líčí jednoznačné výhody automatizace Simon McNamara z britské banky NatWest.

Konzervativní sektor

Bankovnictví je tradičně oborem, kde se zásadní změny organizace práce prosazují pomaleji. Výjimečné okolnosti posledních měsíců ale přinutily i tento sektor začít se poohlížet po sofistikovaných digitálních řešeních.

V článku na webu Reuters se dokonce dočteme, že v průběhu posledních dvou dekád zde docházelo jen k malým technologickým pokrokům podněcovaným konkurenčním bojem. Rozhodnutí nasadit roboty na posuzování žádostí pak z této perspektivy představuje opravdový skok vpřed.

Stinnou stránkou ale zůstává, že navzdory dílčímu progresu z dlouhodobé perspektivy můžou následky koronakrize znamenat zpomalení rozvoje sektoru IT v bankovnictví. Některé projekty, jako třeba ty cílící na více personalizované služby zákazníkům, mohou být kvůli úsporám dočasně uloženy k ledu.

Podle výzkumné společnosti IDC poklesnou už letos bankovní investice do IT globálně o 1,7 %, z 203 milionů dolarů na 200. V dalších třech letech se očekává opětovný růst, ale jen velmi pozvolný.

Digitální propast

Banky rovněž začínají více přesouvat svá pracovní data na cloudy, jednak aby urychlily responzitivitu v dostupnosti, a také umožnily zaměstnancům častěji pracovat z domova. S tím pak úzce souvisí další, propracovanější opatření určená k obraně proti kyberútokům.

Sledujeme čtyři hlavní oblasti zájmu: umožnit zaměstnancům UBS práci na dálku; stabilizaci systému – protože se potýkáme s výpadky; kyberbezpečnost; a kontinuitu procesů,“ vyjmenovává současné IT priority švýcarské banky Mike Dargan, šéf technologického oddělení v UBS.

Jestli něco epidemie koronaviru odhalila, tak je to význam digitálních technologií pro kontakt se zákazníky. Počty stažení mobilních aplikací rostou, stejně jako investice bank do jejich vývoje. Odborníci se navíc shodují na tom, že ty bankovní domy, které do tohoto odvětví investovaly výrazně už před epidemií, získávají nyní znatelnou výhodu.

Už teď existuje digitální propast,“ tvrdí Jerry Silvas, šéf výzkumu globálního bankovnictví v IDC. „Někdy tomu říkám predátorský náskok, protože tyto banky přeberou pozici na trhu těm, které se dostatečně nepřipravily před rokem 2020.“



Další články k tématu: Aktuality