Zdroj: Unsplash

Plně autonomní vozy budou moct v Německu na silnice už v roce 2022

Německá dolní sněmovna parlamentu schválila zákon umožňující nasazení automatizovaných vozidel (level 4 autonomního řízení) do běžné dopravy od roku 2022.

Klíčové hlasování podle informací uvedených na webu The Next Web proběhlo v Bundestagu předminulý čtvrtek. Návrh pojmenovaný „Zákon o silničním provozu a povinném pojištění – zákon o autonomním řízení“ vyjmenovává konkrétně, ve kterých oblastech se budou smět vozidla levelu 4 využívat:

  • kyvadlové transporty
  • přeprava lidí – systémy automatizovaného převozu na kratší vzdálenosti
  • mezi logistickými centry formou dopravy bez řidiče
  • přepravní služby na požádání v rurálních oblastech a časech mimo špičku
  • vozidla s duálním režimem, která jde využívat například při obsluhovaném automatizovaném parkování

V běžném provozu by se teoreticky mohla objevit i samořiditelná auta určená pro nejširší veřejnost. V praxi jde spíš ale zatím jen o hudbu budoucnosti. Současná úroveň technologie totiž stále umožňuje jen částečně automatizovaný provoz (level 2).

Součástí zákonu je také výčet požadavků, které funkce autonomního řízení musí splňovat, aby vozidlo obdrželo potřebné povolení. Konkrétně vyjmenované jsou v dodatku, který vymezuje povinnosti výrobců automobilů.

Návrh zákona už také progresivně počítá s tím, že funkce autonomního řízení nebude vyžadovat zároveň přítomnost řidiče. Aby se ale učinilo současným mezinárodním dopravním předpisům zadost, nezbytný bude dohled „technického supervizora“. Ten nebude vůz přímo řídit, ale ponese odpovědnost za to, že všechny náležitosti týkající se dopravního zákona budou dodrženy.

K tomu, aby zákon vstoupil v platnost, je potřeba ještě, aby jej schválil Bundesrat, horní komora německého parlamentu.



Další články k tématu: Aktuality