ROZHOVOR: Digitalizace průmyslu? Změna musí nastat v myšlení

Petr Kubíček ze společnosti B2A se věnuje digitalizaci podniků. Za 5 let působení už pomohl firmám jako Koma, SpoluWorks Perfecta, kovocité nebo Ray Service doslova s nahrazením papíru a tužky moderními iPady. A jak sám říká, Průmysl 4.0 není ani tak o technologiích, jako o myšlení lidí.

tablet ovladani tovarny

B2A: ovládání výroby iPadem

Čím se B2A zabývá?

Zjednodušeně řečeno, prodlužujeme ruku stávajícím informačním systémům. Každý podnik nějaký používá a naší úlohou není přijít k zákazníkovi a říci mu, že stávající řešení má špatné. Vždy se snažíme pracovat s tím, co už zákazník má a na co je zvyklý. Všechny informační systémy propojíme do jednoho celku a zajistíme, aby výstupem byla data. To vše v reálném čase.

To znamená, že pracujete s big data?

Díky iPadům, mobilním a webovým aplikacím pomáháme velká data sbírat z míst, odkud to dříve nebylo buď vůbec možné, nebo to rozhodně nebylo jednoduché. Důležité je tento proces co nejvíce zkrátit. Proto pracujeme s real-time daty, tedy s daty v reálném čase.

Je toto řešení vhodné jen pro průmysl?

Určitě pro průmysl a výrobu, kde doslova umíme nahradit papír a tužku za iPady. Vedle toho je ale stále významnějším segmentem také digitalizace kanceláře. V současnosti existuje celá řada používaných produktů, například Trello nebo Workplace. Nic proti nim, ale prostředí podniků je významně variabilní. Každý z nich má jiné potřeby. Dle našeho názoru stěžejní přidaná hodnota plyne z vzájemné propojenosti všech používaných systémů.

Jak tedy vypadá digitální kancelář?

Vycházíme z toho, že je potřeba lidem práci co nejvíce usnadňovat. Pracovníkům umíme zobrazit frontu práce tvořenou seznamen dílčích úkolů. Ten je napojený na jednotlivé produkty, kroky a spolupracovníky. Máme vlastní messenger, který je navázaný na jednotlivé zakázky, výrobky či úkoly. Komunikace mezi pracovníky je strukturovaná a uložená k příslušným datovým setům. Díky tomu se eliminují problémy v komunikaci, ubývá počet emailů a telefonů, přičemž každý jasně a přehledně vidí, co má v daný den dělat, jaký je stav součinností apod.. Systém neustále vylepšujeme, nyní se chystá evidence času, a to ne ve smyslu docházky, ale s ohledem na zvýšení produktivity a přesnější evidence nákladů. 

Dokážete popsat ideální podnik?

Je to plně digitalizovaný podnik s jednou databází pro výrobu, sklady a kancelář, to vše s real-time daty, které přizpůsobují výrobu podle podmínek.

Na takovou definici musí firmy většinou slyšet, ne?

Doba k tomu spěje. Odjakživa říkám, že pokud chceme směřovat k Průmyslu 4.0, změna musí nastat v hlavě a v celkovém vnímání firemních procesů. Když jsme chodili do firem před pěti lety, procento lidí nakloněných k digitalizaci bylo daleko nižší, než dnes.

Co byste firmám, které přemýšlí o digitalizaci, automatizaci či robotizaci výroby, poradil? Jaké by firma měla udělat první kroky, aby zjistila, co vlastně přesně potřebuje?

Je to strašně jednoduché, protože ta firma to ví nejlíp sama. Málokterý majitel či ředitel firmy Vám řekne, že nad tím nepřemýšlel. Jak jsem už zmínil, myšlení firem je dnes mnohem otevřenější. Podniky mají nějaký cíl – třeba pořídit si robota nebo automatizovat výrobní linku. Ale cestu k tomu cíli už mnohdy neznají. To ale není nic, za co by se měly firmy stydět. Jsou odborníky ve vlastních segmentech. K digitalizaci, automatizaci či robotizaci je zase jistější vyhledat odborníky na tyto oblasti.

Jaké jsou náklady na digitalizaci výroby? Nebude trochu překážkou údajně blížící se recese?

Investice do digitalizace je investicí do budoucna. Na zlepšení a zjednodušení procesů, zefektivnění práce a zvýšení spokojenosti zaměstnanců. Stejně jako v jiných oborech, i zde se nedá takto od stolu říci, kolik přesně digitalizace stojí. Záleží na mnoha proměnných, typu podniku, nastavených procesech… Naším typickým zákazníkem není firma, která chce ušetřit, ale firma, která chce využít svůj potenciál. Jednoduchým měřitelným výsledkem našeho řešení je pak prokazatelné navýšení obratů u našich zákazníků.

A co se týče recese, firmy by ji měly využít jako potenciál k inovacím. Na ty není v současné době čas, protože je nedostatek lidí, výroba nestíhá, a zároveň všichni chtějí všechno.

 

Petr Kubíček, 34 let

Absolvoval VŠE. Firmu B2A založil se společníkem Janem Sklenářem v roce 2014 ve Zlíně s cílem digitalizovat procesy v podnicích. V loňském roce vyrostli o 110 % a utržili 22,5 milionů Kč. Zaměstnávají 20 lidí. Jejich strategickým partnerem je společnost Ray Service.

Petr Kubíček B2A

Petr Kubíček B2A

Další články k tématu: