Roboti, jogurty a lipánek: automatizace výroby mléčných produktů

Zavádění robotů do potravinářství přispívá nejen k vyšší efektivitě výroby, ale zároveň řeší nedostatek pracovních sil v tomto odvětví. Roboti se uplatňují především v manipulaci s hotovými výrobky.

Výrobce jogurtů Hollandia Karlovy Vary se rozhodl modernizovat svůj závod v Krásném Údolí a zakoupil robota, který kompletuje kartony s jogurtovými kelímky na paletu. Další tři roboty a mixážní pás pořídila Hollandia do skladu vlastnicky spřízněné logistické společnosti Hopi v Jažlovicích, který mlékárna využívá.

„Jeden robot vybírá podle potřeby požadované příchuti, druhý robot mixuje a třetí umisťuje jogurtové produkty v kartonech na připravenou paletu. Ta se automaticky zabalí a je připravená k expedici nebo uskladnění,“ pro server e15.cz uvedl marketingový manažer Hollandie Jan Škoda. Jogurty o 3–5 různých příchutích se na jednu paletu umisťují proto, že to vyžadují zákazníci. Prosazují se totiž menší formáty prodeje, pro které je paleta se směsí variant výrobků vhodnější.

Foto: Hollandia

Kvalita, efektivita, přesnost

„Požadavek na kapacitu paletování se zmixovanými produkty je alespoň 200 palet za 16 hodin, v optimálním případě až 250 palet. Roboti jsou schopni mixovat jogurty s průměry 75 mm a 95 mm dle přání zákazníka. Zároveň je možné měnit typ kartónů vkládaných na začátku stoje,“ upřesňuje na webu firmy Jan Škoda.

Roboty do Hollandie zaváděla japonská firma Fanuc. Pracují s přesností na setinu milimetru. Manuální způsob mixování produktů společnosti Hollandia vyžadoval dle velikosti objemů zboží 10–12 pracovníků v rámci osmihodinových směn po 7 dní v týdnu. Tuto práci nyní zastanou roboti. Celková investice do projektu byla 16 milionů korun s návratností pět let.

Podle agrárního analytika Petra Havla je robotizace příležitostí i pro další české potravinářské firmy. „Nedostatek personálu se týká všech potravinářských oborů. To znamená nejen zpracování mléka, ale také zpracování masa nebo pekáren,“ řekl Havel, podle kterého jsou roboti nejlepší řešení.

Lipánek jde nahoru

Dalším příkladem je mlékárna Madeta, která v roce 2018 koupila dva roboty a plnicí linku za téměř 200 milionů korun do závodu v Jindřichově Hradci, kde vyrábějí smetanové krémy Lipánek. Produkce „lipánka“, jehož historie sahá až do roku 1966, díky robotizaci postupně vzroste až o 30 %. Kapacita haly bude po modernizaci 40 000 kelímků za hodinu, ve špičce až 55 000 kelímků. Uvedl to ředitel závodu Jaroslav Štípek.

Nová linka na lipánky a tvarohy dokáže vyrobit dva průměry kelímků a několik výšek, stará uměla jeden průměr a dvě výšky. Robot naplní za hodinu až 38 palet a omotá je i fólií.



Další články k tématu: Uncategorized