Robotická loď úspěšně zvládla třítýdenní misi v Atlantiku. Pomáhala zmapovat mořské dno

Původně byla vyvíjena jako příspěvek do technologicko-výzkumné soutěže, nedávno už ale rovnou jedna z největších světových geotechnických společností oznámila, že si pořídí celou flotilu – o loď Maxlimer je prostě zájem.

12metrové vodní plavidlo bez posádky (anglicky Uncrewed Surface Vessel – USV) zvládlo plavbu trvající 22 dní jen na základě dálkového ovládání realizovaného prostřednictvím satelitního spojení ze základny Tollesbury na východě Anglie. Informaci přinesl web BBC.

Společnost SEA-KIT International, která robotickou loď vyvinula, ji chtěla původně poslat přes Atlantik až do Ameriky. Koronavirová pandemie ale tuto ambiciózní prezentaci schopností plavidla znemožnila.

V globálu se náš projekt snaží demonstrovat možnosti současných technologií průzkumu dosud neprobádaných nebo nedostatečně zdokumentovaných oceánských oblastí, a navzdory výzvám, kterým jsme při plánování kvůli covidu-19 museli čelit, přijde mi, že se nám náš cíl naplnit podařilo,“ hodnotí první velkou misi Maxlimeru Peter Walker, technologický ředitel společnosti SEA-KIT International.

Ne rychlost, ale výkonnost

Plavidlo vyplulo na konci července z Plymouthu a zamířilo do vod vzdálených 460 kilometrů jihovýchodně. Vybaveno vícepaprskovým sonarem zmapovalo oblast mořského dna o rozsahu více než 1000 kilometrů čtverečních až do hloubky jednoho kilometru. Šlo o unikátní data, kterými doposud nedisponuje ani britský hydrografický úřad.

Rychlost Maxlineru není nijak závratná, maximem jsou u něj 4 uzly, tedy zhruba 7 km/h. Nejde taky ale o žádnou závodní loď, její přednosti leží někde úplně jinde – hybridní diesel-elektrický motor totiž je velmi úsporný.

Uzavírali jsme sázky, kolik paliva zůstane v nádrži. Mysleli jsme si, že by to mohlo být 300–400 litrů. Ukázalo se, že šlo o 1300 litrů,“ ilustruje prostřednictvím anekdoty vysokou efektivitu pohonu plavidla Ben Simpson, ředitel a vývojář v SEA-KIT International.

Velké průzkumné, ale i dopravní společnosti se v poslední době možnostmi plavidel bez posádky začínají intenzivněji zabývat a investovat do výzkumu. Díky Maxlineru už ví, že v případě dálkového ovládání jde o vitální a progresivní technologii.



Další články k tématu: Aktuality