ROZHOVOR: Politický populismus ekonomiku ovlivňuje čím dál víc. Bohužel…

Zastavení investic v situacích, kdy kvůli pandemii došlo k zásadnímu poklesu zakázek, dává smysl, nelze ale spoléhat na to, že se vše zase vrátí do normálu před koronavirem, tvrdí Petr Schaffartzik, předseda představenstva skupiny K2

Když se podíváte na současnou situaci pohledem majitele firmy. Co nám ukázala? A jak se z ní do budoucna poučit?

Současnou situaci vnímám jako důkaz toho, že volby se opravdu dají vyhrát bez produktu. To lze v podnikání jen velmi těžko.

Takže to vnímáte tak, že stoupá vliv populismu na budoucnost ekonomiky?

Současný populismus ekonomiku už ovlivňuje. Tady se nebavíme o budoucnosti, my už to prožíváme tím, jak (ne)funguje stát. Čím dál častější úspěšná politická tažení populistů budou určitě inspirovat i mnohé rádoby podnikatele s geniálními nápady a marketingem prázdných hesel. Mnohem horší pro ekonomiku jsou ale všechny ty klacky házené pod nohy v podobě stále komplikovanější legislativy a účelových rozhodnutí.

Mnoho firem v této situaci mluví o posílení IT řešení, která by měla celý pracovní proces zjednodušit, zpřehlednit a vlastně i zlevnit. Není to ale jen určitá vlna? Opravdu to všechny firmy potřebují?

Proces posilování IT řešení je trvalý a nevratný. Pro konkurenceschopnost firem vlastně nevyhnutelný. Bez přiměřených investic do IT nejsou firmy schopny reagovat rychle na změny.

Jaké jsou ty nejzásadnější změny?

Patří mezi ně třeba změny na trhu práce. Nastupující generace dnes mají jinou představu o náplni práce i pracovním prostředí, jehož je IT nedílnou součástí. Zjednodušeně řečeno, lidé nechtějí pracovat s horšími nástroji (např. prostředky pro komunikaci), než používají ve svém osobním životě.

Čeká nás tedy virtuální home office a online práce z domova?

Současnou vlnu vidím možná až v extrémním odosobnění. Sociální vazby se pomocí videokonferencí a práce z domu vyřešit nedají. Jsme IT firma a máme tak nejlepší předpoklady pro možnost pracovat vzdáleně. Přesto se i introverti mezi našimi vývojáři po pár týdnech doma neskutečně těšili do práce.

Jak si vlastně stojí české nebo slovenské podniky s digitalizací jejich provozů v porovnání se zahraničím?

Jsem přesvědčen, že na tom nejsme vůbec špatně. Máme za sebou implementace K2 ERP například v USA, Anglii nebo Nizozemí. V posledně jmenované zemi jsme se třeba ještě v loňském roce setkali s tím, že pro našeho klienta byl jedním z nejpoužívanějších kanálů pro příjem objednávek obyčejný fax.

Aktuální situace přehodnotila byznys plány mnoha tuzemských firem. O jaké služby mají české společnosti nyní největší zájem?

Z pohledu našeho byznysu si firmy definitivně uvědomily, že pokud nejsou na webu, může se jejich podnikání ze dne na den zastavit jedním vládním rozhodnutím. Reálně tak prožíváme období narůstající poptávky po našem systému právě proto, že jeho nedílnou součástí jsou e-shopy, B2B portály a obecně weby.

Co jsou hlavní důvody ke změně ERP?

Pro změnu ERP vidím dva motivy – vizi a zoufalství. S vizí je spojená chuť investovat. Pokud má hybatel ve společnosti představu, kterou současný systém nesplňuje, pak je schopen investovat čas a peníze do změny ERP. Motivem změny nebo modernizace je vize lepší budoucnosti.

Na opačném pólu stojí ti, kterým už nic jiného nezbývá. Současný systém kolabuje, poskytuje nekonzistentní výstupy nebo nestíhá růstu firmy. Zde je jednoznačně nákupním motivem strach z ohrožení. Setkáváme se s oběma motivy, mezi našimi novými zákazníky převládají vizionáři.

V případě modernizace stávajícího řešení vnímáme svou roli výrobce a zároveň dodavatele ERP jako nositele změn. Proto přicházíme na trh každoročně s novou verzí, do které ročně investujeme vyšší desítky milionů korun. Chceme uspokojit vizionáře a nepřipustit zoufalce.

Digitalizace v podstatě zvyšuje naši závislost na internetu, na tom být stále připojený, být online. Nemůže to být nakonec kontraproduktivní? Co když dojde třeba k blackoutu?

Podnikání je do určité míry spojeno s riziky. Co když dojde k energetickému blackoutu? Co když dorazí druhá a třetí vlna pandemie? Bez internetu už dnes fungovat neumíme a nemůžeme.

V celé společnosti se nyní řeší, které výrobky, služby zlevní nebo naopak zdraží. Jak se koronavirus dotkl IT světa? Půjdou i zde ceny nabízených služeb dolů? Nebo naopak nahoru?

Domnívám se, že koronavirus v krátkodobém výhledu s cenami IT služeb hýbat nebude. Z dlouhodobější perspektivy ceny porostou stejně, jako tomu bylo před koronavirem. IT odborníků je na trhu stále nedostatek a poptávka po jejich službách poroste. Logickou reakcí trhu tak bude růst cen.

Čeští podnikatelé nyní budou kvůli koronaviru obezřetní ohledně dalších nezbytných investic do svých podniků. Jak byste jim tuto jejich řekněme vyčkávací pozici rozmluvili? Je teď skutečně čas investovat do modernizace?

Dopady opatření kvůli koronaviru bezesporu mohly změnit proměnné v úvahách o návratnosti investic. Zastavení investic v situacích, kdy kvůli pandemii došlo k zásadnímu poklesu zakázek, dává smysl. Na druhou stranu současná situace představuje pro ty odvážnější příležitost získat náskok před konkurencí. Sedět a čekat, až to pomine a až se to zase vrátí do „normálu“, je jednoduché. Jenom si nejsem jistý, zda se dá spolehnout na to, že se to do „normálu“ ještě vrátí.



Další články k tématu: Rozhovory