Uber našel v Hyundai partnera pro rozjezd ridesharingového leteckého taxi

Na veletrhu CES oznámily Uber a Hyundai, že se dohodly na společném postupu při vývoji služby (doufejme snad) blízké budoucnosti. Při této příležitosti představily také už i model leteckého taxíku, který bude zákazníky dopravovat.

Uber se v tomto případě inspiroval strategií známou z NASA. Ta k „nakopnutí“ určitých projektů užívá koncept nazývaný open design process, kdy zveřejní návrhy některých vyvíjených zařízení a strojů, které jsou zdarma k dispozici komukoli k dalšímu rozvinutí.

Urban Air Mobility

Hyundai bude mít v oznámeném partnerství na starosti výrobu dopravních prostředků, Uber se zaměří na letecký a komunikační servis a pochopitelně i na veškeré zákaznické služby. Obě firmy pak budou postupovat společně při zřizování potřebné infrastruktury, kterou zatím města nedisponují.

Foto: Hyundai–Uber

Naše vize městské letecké mobility (Urban Air Mobility) promění celý koncept městské dopravy,“ prohlásil Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí oddělení městské letecké mobility v Hyundai. „Očekáváme, že náš program městské letecké mobility přinese oživení městským komunitám a více kvalitního času lidem.“

Osobní letecký prostředek (Personal Air Vehicle), na kterém obě firmy pracují, nese označení S-A1. Při jeho vývoji usilují vytvořit malé elektrické letadlo schopné vertikálního vzletu i přistání, které bude využitelné k ridesharingovému cestování.

Bezpečnější a tišší

Letadlo bude schopné rychlosti kolem 290 km/h a vystoupá do výšky až 600 metrů, dolet činí cca 100 kilometrů. Využívat bude distribuovaný elektrický pohon, díky tomu v časech největšího dopravního vytížení mu bude stačit 7 minut na dobití baterií.

Foto: Hyundai–Uber

Jeho vývojáři pracují s technologií polohovatelných motorů. Letadlo se nejprve svisle vznese, pak se poloha vrtulí a motorů nastaví tak, aby byl možný vodorovný let na místo určení, kde nakonec stroj zase svisle přistane.

Konstrukce stroje sleduje především bezpečnost dopravy. Pohon zajišťuje několik rotorů a vrtulí, proto by výpadek některé z jednotek neměl znamenat fatální ohrožení pro cestující. Rozložení zátěže do několika menších rotorů ve výsledku sníží hlučnost provozu oproti třeba takovým helikoptérám s velkými spalovacími motory.

Půjde to i bez pilota

Zpočátku se počítá s tím, že letadlo bude řídit pilot, v plánu je ale už následný přechod k autonomnímu provozu. Kabina je designována pro 4 cestující s nástupem z obou stran, což umožní vyhnout se nežádoucímu efektu „prostředního sedadla“.

Spojení tovární síly Huyndai s technologickou platformou Uberu znamená obří skok směrem ke spuštění fungující sítě leteckých taxíků v dohledné době,“ prohlásil Eric Allison, šéf týmu Uber Elevate.



Další články k tématu: Uncategorized