V Japonsku nasadí roboty na doplňování zboží v obchodech. Řeší tak problém s chybějícími zaměstnanci

Rychle stárnoucí populace začíná být v zemi vycházejícího slunce komplikací pro zaměstnavatele při obsazování méně atraktivních pozic. Když se k tomu ještě přidaly potíže spojené s koronavirovou pandemií, je možné, že uplatnění robotů v oblastech, kde tomu doposud nebylo zvykem, se ještě urychlí.

Nasazení robotů v „backend“ lokacích, jako jsou sklady nebo továrny, je dnes už celkem běžnou záležitostí. Veřejná sféra, kde „hrozí“ kolize s lidmi nevyzpytatelně se pohybujícími otevřeným prostorem, to už je jiná. Předpokládá to i určitou míru navyklosti na podobu a chování robotů. Naštěstí v tomto směru mají Japonci oproti jiným kulturám náskok.

Provozovatel sítě obchodů FamilyMart podle informací serveru Reuters od srpna umístí v jedné ze svých prodejen robota, který bude doplňovat do regálů sandwiche, nápoje nebo třeba hotová jídla. Jedná se o produkt firmy Telexistence, která si od celé akce slibuje především odzkoušení nového modelu v plném provozu.

Zdroj: FamilyMart

V první fázi budou robota na dálku ovládat lidští operátoři. Ale jen dočasně. Robot totiž disponuje umělou inteligencí, která se bude postupně učit na tom, jak bude pracovníky řízen a jaké činnosti vykonává. Firma FamilyMart má v plánu umělými zaměstnaci do roku 2022 osadit až 20 svých provozoven v oblasti Tokia. Konkurenční řetězec Lawson začne používat roboty Telexistence od září.

Řešení social distancingu?

Jde o rozšíření možností a měřítek lidské existence,“ vidí pozitiva svého produktu Jin Tomioka, výkonný ředitel v Telexistence. Přesto dostal jejich robot „nelidskou“ podobu, připomínající nejvíce asi klokana, aby se předešlo efektu tzv. tísnivého údolí, nepříjemného pocitu z nedokonalé kopie lidí.

To, že se umělá inteligence sama učí při tom, kdy robota na dálku ovládá operátor, celý proces výrazně zlevňuje. Kompletní programování před nasazením do provozu je podle odhadů až desetkrát nákladnější, nemluvě o tom, že si žádá měsíce práce.

Od vypuknutí koronavirové krize si Telexistence na nezájem o své produkty nemůže stěžovat. S důslednějším vyžadováním dodržování tzv. social distancingu kontaktovala společnost v obchodní záležitosti řada hotelů, restaurací, ale třeba i společností podnikajících v oblasti ropy a zemního plynu.



Další články k tématu: Aktuality