Vyřeší automatizace problém s rozbitými silnicemi? V Anglii na tom usilovně pracují

Nekvalitní povrch je nepřítelem každého vozu i řidiče. Při rozsáhlosti silniční sítě se přitom těžko udržuje v ideálním stavu úplně na všech úrovních. Tam, kde lidem docházejí zdroje, by je ale brzy mohl zastoupit automatizovaný systém.

Robotiz3d Ltd., spin-off firma University of Liverpool, plánuje zužitkovat práci akademických pracovníků v reálném provozu. Do společného podniku s ní ještě vstupuje společnost A2e Ltd. Dotován bude jednak z univerzitních fondů, jednak ze soukromých zdrojů.

Jak se dočteme na webu Robotics and Automation News, hlavním určením společnosti bude „komercionalizovat“ patenty registrované univerzitní robotickou laboratoří. A právě v oblasti automatizované opravy silničních povrchů vidí velký potenciál.

Vyvíjená technologie využívá umělou inteligenci a robotické nástroje k rozpoznání a opravě výmolů i zpevňování narušeného povrchu. Jen samotná údržba komunikací všech úrovní podle některých odhadů vyšla britské daňové poplatníky za poslední dekádu až na miliardu liber (cca 30 miliard korun).

Přelomová technologie

Navrhovaný systém bude schopný autonomně detekovat a klasifikovat začínající narušení silnice, jako jsou právě různá popraskání nebo výmoly, následně vyhodnotí závažnost takového možného defektu a praskliny opraví, takže se nebudou moct zvětšit do rozměrů děr na silnici,“ vysvětluje Dr. Paolo Paoletti, jeden ze zakladatelů Robotiz3d Ltd., jak bude robot fungovat

Dr. Sebastiano Fichera, technicky ředitel firmy, k tomu dodává: „Současné metody detekce a oprav výmolů jsou náročné na pracovní sílu, a tím pádem i zdlouhavé, nebezpečné a zatěžují jak ekonomiku, tak životní prostředí. Námi vyvíjená nová technologie údržbu silnic výrazně urychlí, učiní ji levnější a čistší, ale hlavně silnice budou pak mnohem bezpečnější a dostupnější.“

Že se plány univerzitní spin-off firmy nepohybují jen ve světě přání a snů, dokládá její výkonná ředitelka Lisa Layzell: „Tým pracující v Robotiz3d Ltd. má dostatečnou kvalifikaci i zkušenosti v robotice a s technologií umělé inteligence k dotažení projektu do zdárného konce, který bude znamenat špičkové inovace na poli údržby silnic a dálnic.“



Další články k tématu: Aktuality