Výrobce sociálního robota Sophia plánuje masovou produkci

Do konce tohoto roku by firma Hanson Robotics ráda rozjela ve velkém výrobu svého nejslavnějšího modelu.

Už v první polovině roku 2021 by se podle informací zveřejněných na webu Reuters měly na trh dostat větší dodávky sociálních robotů od této značky. Hongkongská společnost tak reaguje na zvýšenou poptávku, kterou spustila epidemie koronaviru.

Svět vypořádávající se s nemocí covid-19 si vyžádá stále více automatizace při udržování lidí v bezpečí,“ prohlásil zakladatel firmy a její výkonný ředitel David Hanson. Je přesvědčený o tom, že využití jejich robotů se neomezuje jen na zdravotnictví a sociální péči. Uplatnění najdou třeba i v maloobchodu nebo letecké dopravě.

Své k tomu má co říct i sama Sophia. „Sociální roboti jako já mohou pečovat o nemocné nebo starší lidi,“ prohlašuje „sebevědomě“. „Mohu jim pomoct komunikovat, poskytnout terapii i sociální vzpruhu, dokonce i v obtížných situacích.“

Sophia a další roboti od Hansonu jsou jedineční v tom, jak podobní jsou lidem,“ vysvětluje David Hanson. „V době, kdy jsou lidé často skutečně osamělí a sociálně izolování, se něco takového může ukázat jako velmi užitečné.“

Firma Hanson Robotics je zatím ve svých vyjádřeních k navýšení produkce na detaily skoupá. Její zástupci mluví o „tisících“ vyrobených robotů v roce 2021. Do toho je zahrnut i nový model pojmenovaný Grace, který byl vyvinut přímo pro sektor zdravotnictví.

Jiná cesta není

Profesor Johan Hoorn se ve své práci zaměřuje na problematiku sociálních robotů a zkoumal i Sophii. Podle něj, i když tato technologie je stále relativně v počátcích, vlivem pandemie se právě rozvoj vztahů mezi lidmi a roboty může znatelně urychlit.

Dá se z toho i vyvozovat, že díky pandemii se ve výsledku takoví roboti dostanou dříve na trh, protože lidé dospějí k poznání, že jiná cesta ani není,“ prohlašuje poučeně odborník z Hongkongské polytechnické univerzity.

Zájem o roboty byl na vzestupu už před začátkem pandemie. Podle údajů Mezinárodní federace robotiky mezi lety 2018 a 2019 narostl celosvětově prodej servisních robotů o 32 % na objem 240 miliard korun (11,2 miliardy dolarů).



Další články k tématu: Aktuality